Hoppa till huvudinnehåll
Brådskande bolåneärende?

Har du skickat in bolåneansökan och behöver hjälp snabbt så kan du ringa oss för att få ditt ärende prioriterat! Ring oss på 0770 - 221 222

En beige husfasad mot en blå himmel

Flytta hemifrån – så ordnar du barnens första bostad

Det kommer en dag då barnen vill stå på egna ben, och jakten på första bostaden kräver mångårig planering. Den börjar när barnen är små. Flytta hemifrån i korthet.

Ditt barns första bostadsköp. Spara pengar till ditt barn, ordna en studentbostad och sätt dig i bostadskö. Hjälp ditt barn med ett bra bolån.
  • Barnsparande
  • Bosparande
  • Bostadskö
  • Studentbostad

Barnsparande 

Det är aldrig för tidigt att börja spara. Börja nu direkt, så behöver du inte ångra sig att du drog ut på det. Regelbundenheten och effekten av ränta-på-ränta gör att även ett litet månatligt sparande kan växa till ett hyggligt belopp på 15-20 år. Det här kan bli ovärderligt när barnet ska ut i världen. Med ett hyggligt kapital i ryggen ökar möjligheterna att förverkliga drömmen om en egen lägenhet. Kom ihåg att man inte behöver ha hela köpesumman på banken när man ska köpa en lägenhet, utan det räcker med en kontantinsats. Det har du goda chanser att spara ihop till under barnets uppväxt. 

Bosparande 

Det går utmärkt att kombinera barnsparandet med ett bosparande. Bosparandet ger barnet dels ett sparkapital, dels en plats i den tillhörande bostadskön. Den köplatsen kan öppna dörren till ett eget boende när det är dags. För att få maximal poäng i bosparandet brukar det krävas att man sparar en viss summa varje månad. När du har uppfyllt det kravet kan du välja att spara resten av månadsbeloppet i andra sparformer, om du bedömer att de kan ge bättre avkastning, eller helt enkelt för att inte lägga alla ägg i samma korg. I storstädernas centrala delar är arton års sparande ofta inte tillräckligt för att öppna upp en lägenhetsdörr. Men på mindre orter, eller i storstädernas ytterområden, kan det räcka till ett eget förstahandskontrakt. Och när man väl är inne på bostadsmarknaden finns det helt andra möjligheter för en fortsatt ”bostadskarriär”. 

Hyra eller köpa bostad? 

Innan man väljer hyresrätt ska man komma ihåg en sak: Att äga sitt boende har varit rena pengamaskinen under de senaste tjugo åren. I storstadsregionerna har många människor blivit miljonärer genom att äta och sova. Man är förstås inte alltid i ett läge där man kan ta ett bolån och köpa en bostad, och hyresrätter har sina fördelar. Men om du har möjligheten att köpa en lägenhet, bör du i alla fall överväga det. Tio eller tjugo år senare kan privatekonomin se väldigt annorlunda ut för den som har hyrt respektive ägt sitt boende. Det som krävs för att kunna köpa en lägenhet är i första hand en fast inkomst. Notera att det vi säger här är menat som ren information. Vi kan inte ge någon rådgivning för det enskilda fallet, det finns alldeles för många aspekter i de här frågorna. Ett gott råd är i alla fall att vara ordentligt påläst. 

Kommunala bostadskön 

Om det finns en kommunal kö som du kan ställa sina barn i, ska du förstås göra det. Det kostar ingenting, men kan bli guld värt. Vissa byggbolag och stora hyresvärdar har egna köer. Ibland är det gratis att stå i kö, ibland kostar det en slant varje år. Är det värt det? Det är svårt att bedöma. Det får bli en uppskattning från fall till fall. Vad kostar det? Vad har hyresvärden för bostadsbestånd? Kommer barnet vara kvar i stan när det blir dags att flytta hemifrån? Kommer ni ha möjlighet att köpa en lägenhet på en gång? 

Plugga på annan ort

Om barnet flyttar hemifrån för att plugga finns det ofta ett system för studentbostäder som står och väntar. En del kommuner garanterar bostad till alla studenter, på andra håll kan köerna vara långa. Man kanske måste hitta ett andrahandsboende under en övergångstid. Det finns bra sajter för det. Mun-mot-mun-metoden är väldigt bra om man känner någon på orten. Det är inte dumt att försöka med en klassisk annons heller, i en lokaltidning eller med lappar på stan. 

Andrahandsboende 

I många situationer är ett andrahandsboende det enda alternativet. För tillfälliga vistelser, nr man varken har köplats eller känningar, när pengarna inte räcker till en egen lägenhet. Och det finns fördelar. Det kan var trevligt. Det kan var ett äventyr. Framförallt så löser det ett konkret behov. Men det är ändå bra att vara medveten om nackdelarna. Med ett andrahandsboende ”har” man ingenting. Man bygger ingenting för sin egen framtid. Både en egen bostadsrätt och ett eget förstahandskontrakt representerar ett kapital som man har med sig vart man går och vars värde står sig, eller växer till sig. (Det gäller även om man inte har tänkt sälja sitt förstahandskontrakt, vilket inte är tillåtet.) Resignera inte i ett andrahandsboende. Fortsätt jobba på det där förstahandskontraktet, eller den där bostadsrätten. Det är viktigt.   

Att komma ihåg när du flyttar hemifrån 

Skriv kontrakt - Oavsett vilken form av boende du fastnar för i slutänden ska du alltid se till att ha ett skriftligt kontrakt på din bostad. Det gäller även boende i andra hand eller om du är inneboende hos någon. 

Skaffa en hemförsäkring - En hemförsäkring kostar lite men hjälper mycket. Själva upplägget med försäkringar är sådant att de gynnar den som har minst kapital, och sedan avtar nyttan ju rikare du blir. När du flyttar hemifrån är det oftast väldigt olämpligt att åka på en dyr reparation eller liknande. 

Skaffa ett bra elabonnemang - Tro det eller ej, men du behöver också köpa el. Nuförtiden kan du själv välja vilken leverantör du vill anlita. De har lite olika villkor och priser, och de kan även ha olika profil, t ex miljövänlig el. Se bara till att du har ett abonnemang så att du inte kommer hem till en mörk och kall lägenhet. 

Skaffa internet - Internet kostar också pengar. Det finns flera leverantörer och de har olika typer av abonnemang. Tänk på att du kan behöva internet i hemmet, men även när du inte är hemma. Olika kombinationer kan komma ifråga, som fast bredband med trådlös router, mobilt bredband eller ett mobilabonnemang med bra villkor för surf. Förutom kostnaden per månad, eller per år, bör du även titta på bindningstid och uppsägningstid. Till exempel kan en bindningstid på 24 månader bli väldigt besvärlig. För en ung person som nyss har flyttat hemifrån kan ju livssituationen förändras drastiskt på två års tid. 

Sätt upp en budget - Du gör det inte för att göra någon annan glad utan för att ge dig själv en chans att fatta smarta beslut. Frågan du behöver ställa dig är egentligen enkel: Vill jag ha mycket eller lite pengar kvar när alla måsten är betalda? 

Adressändra - Anmäl din nya adress till Skatteverket. Det kallas flyttanmälan och är gratis. När du har anmält din nya adress sprider Skatteverket din nya adress till andra myndigheter. Du kan även göra en adressändring hos posten så att de eftersänder din post till den nya adressen under en period.


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Mer från bloggen

Styrräntan 2024-11

Dubbelsänkning av styrräntan

På dagens penningpolitiska besked presenterade Riksbanken beslutet om att sänka styrräntan med 0,50 procent, också kallat en dubbelsänkning. Det innebär att styrräntan nu ligger på 2,75%. Det är den största sänkningen...

Publicerad

Sänk din ränta

Styrräntan sänks igen med 25 punkter!

Idag 20e augusti, presenterade Riksbanken beslutet om att sänka styrräntan med ytterligare 25 punkter, efter majsänkningen som likaså låg på 25 punkter. Det innebär att styrräntan i Sverige nu ligger på 3,50% och...

Publicerad

Styrräntan 2024 juni

Riksbanken väljer att lämna styrräntan oförändrad

I dagens penningpolitiska besked presenterade Riksbanken beslutet om att lämna styrräntan oförändrad på 3,75 procent. För dig som konsument innebär det ytterligare en tid till med högre räntor.

Publicerad

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

  Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll)  

Kreditupplysning

  När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.  

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet.

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

  De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret. 

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten

Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.  

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

IInnehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information  

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett. 

Senaste uppdatering villkor: 20240812

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet gäller tills vidare och kan sägas upp av bägge parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se, ringa 0770–221222 eller genom att klicka på avregistreringslänken som finns med i varje e-post och SMS utskick.

Senaste uppdatering villkor: 2023051