Hoppa till huvudinnehåll
Brådskande bolåneärende?

Har du skickat in bolåneansökan och behöver hjälp snabbt så kan du ringa oss för att få ditt ärende prioriterat! Ring oss på 0770 - 221 222

Flytta bolån

“Tack för fin hjälp med byte av lån, bra ränta fick ni till också.”
- Kennie

Flytta bolånet till annan bank

Att flytta sitt bolån till en annan bank är enklare än vad man kan tro. Även om det är stora summor det handlar om, finns det bra processer för att byta bank och förbättra sitt bolån. Lånekoll fokuserar på att göra det enkelt för dig som kund att flytta ditt bolån så att du kan få bättre ränta och lånevillkor.

För att kunna flytta bolånet till en annan bank behöver du alltid hämta ut en blankett som kallas amorteringsunderlag hos din nuvarande bank. Oavsett vilken bank du önskar flytta bolånet till, om du amorterar eller inte så behöver du ett amorteringsunderlag.

Amorteringsunderlaget beskriver hur din nuvarande bank har beräknat amortering på ditt bolån. För att få amorteringsunderlaget från din bank behöver du kontakta banken, detta görs enklast genom att kontakta kundservice hos din nuvarande bank.

Enklaste sättet att komma igång och flytta sitt bolån är att skicka in en ansökan alternativt kontakta oss på tel: 0770 - 221 222. Även om du känner dig osäker när du skickar in ansökan kommer alltid en av Lånekolls Bolånespecialister kontakta dig via telefon för att gå igenom din ansökan. 

Fördelar med att flytta bolånet

Det finns många fördelar med att flytta bolånet och byta bank. Den största fördelen är ofta ekonomisk. Både lånebelopp och ränta skiljer sig åt mellan olika banker. Man kan spara stora summor pengar varje månad genom att sänka sin ränta och få en lägre månadskostnad. Genom att jämföra räntan som man har idag, med andra bankers erbjudande och sedan flytta bolånet kan du enkelt förbättra din privatekonomi.

Så flyttar du ditt bolån

Ett första steg innan du flyttar ditt bolån är att ta reda på lånebelopp, ränta och amortering. Börja med att logga in på din nuvarande bank och få informationen. Steg två är att jämföra din ränta mellan andra banker. Lånekoll kan hjälpa dig att jämföra bolånet utan kostnad, så du sparar tid och får hjälp genom hela processen. 

Så här enkelt flyttar du ditt bolån i fyra steg

  • Undersök ditt nuvarande lånebelopp, ränta och amortering
  • Skicka in en ansökan hos Lånekoll
  • Ladda upp ditt amorteringsunderlag hos Lånekoll
  • Lånekoll hjälper dig att flytta bolånet

Flytta bolån med rörlig ränta

Enklast att flytta bolånet är om du har rörlig ränta på ditt bolån. Till lån med rörlig ränta räknas även lån med tre månaders bindningstid. Om du har ett bolån med rörlig ränta har du rätt att när som helst flytta bolånet till en annan bank utan att det kostar något extra.

Flytta bolån med bunden ränta

Det går även att flytta bolån med bunden ränta, dessa lån har dock alltid en bindningstid, och det medför en kostnad för att kunna flytta lånet i förtid. För att flytta ett bolån, med bunden ränta, måste man betala en ränteskillnadsersättning till den befintliga banken om man väljer att flytta lånet i förtid. I vissa fall kan det löna sig att lösa lånet i förtid, det är dock viktigt att räkna på de olika scenarierna och väga kostnaden mot vinsten kopplat till ränteskillnadsersättningen.

Hur stor summa som ränteskillnadsersättningen blir beror bland annat på dessa faktorer:

  • Bolånets storlek
  • Räntan på lånet
  • Bolånets löptid
  • Rådande ränteläge

Vad kostar det att flytta bolånet?

Om man har rörlig ränta kostar det i regel inget att flytta sitt bolån till en annan bank. Det är en av de stora fördelarna som följer med när man har valt att ha en lösning på sitt bolån med en rörlig ränta. Har man ett bolån med bunden ränta kan det kosta pengar att lösa bolånet i förtid. Det man behöver lösa är att betala ränteskillnadsersättning till banken som man har bolånet hos. Ränteskillnadsersättningen blir som en kompensationsavgift som banken kräver för att lånet ska kunna lösas och för att sedan kunna flyttas till den nya banken. Hur mycket det kostar att lösa ränteskillnadsersättningen beror på flera faktorer som bolånet storlek, räntan på lånet och hur lång löptid som finns kvar på lånet.

Hur lång tid tar det att flytta bolånet?

Att flytta ett bolån tar normalt sett mellan 1-2 veckor beroende på vad som behöver kompletteras till ansökan. Det kan gå snabbare, men också ta lägre tid. Faktorer som påverkar tiden är om ansökan behöver kompletteras med tex inkomstunderlag, marknadsvärdering eller annat som behövs för att få ansökan komplett. Har man detta förberett så går det snabbt att få allting komplett. Annat som kan påverka är postgången för att skicka ut lånehandlingar som skall signeras, men också arbetsbelastningen hos banken och avdelningen som ska betala ut lånet. Generellt sett går det snabbare att flytta ett bolån för en villa än en bostadsrätt. Det beror på att ett bolån på en bostadsrätt måste pant noteras av bostadsrättsföreningens styrelse eller ekonomiska förvaltare som kan dra ut på tiden. Ett bolån på en villa kan flyttas snabbare då pantbreven flyttas till den nya banken digitalt. I båda fallen behövs alltid ett amorteringsunderlag som kunden beställer från sin nuvarande bank. Detta tar normalt sett 1-3 dagar att få från sin bank.

Flytta bolån - vad gäller med amorteringskravet?

Om du flyttar ett bostadslån som tagits innan det befintliga amorteringskravet trädde i kraft, så gäller att lånet fortfarande inte omfattas av amorteringskravet. Lagstiftarna FI anser att det är viktigt att kunder ska kunna flytta befintliga bolån till en annan bank utan att amorteringsvillkoren påverkas. En utökning av befintliga lån omfattas dock av amorteringskravet.

Vad är ett amorteringsunderlag?

När du ska flytta ditt bolån behöver du be din befintliga bank om ett amorteringsunderlag. På amorteringsunderlaget står det vilka amorteringsvillkor som gäller för bolånet som du ska flytta som tex hur mycket du amorterar idag och vilken värdering som styr amorteringen.

Lånekolls räntetabell för bolåneräntor

Bindnings­tid Lägsta ränta Snitt­ränta List­ränta Snitt­rabatt Senast ändrad
3 mån 3.22 % 3.75 % 3.82 % -0.07 % 2024-11-12
1 år 2.88 % 3.35 % 3.57 % -0.22 % 2024-11-12
2 år 2.77 % 3.01 % 3.41 % -0.4 % 2024-11-12
3 år 2.77 % 3.01 % 3.43 % -0.42 % 2024-11-12
4 år 2.9 % 3.13 % 3.45 % -0.32 % 2024-11-12
5 år 2.85 % 2.95 % 3.51 % -0.56 % 2024-11-12
7 år 3.06 % 3.18 % 3.61 % -0.43 % 2024-11-12
10 år 3.16 % 3.41 % 3.71 % -0.3 % 2024-11-12

I Lånekolls räntetabell hittar du våra bästa aktuella förmedlade bolåneräntor för olika bindningstider. Lägsta räntor baseras på våra samarbetsbankers lägsta erbjudna bolåneräntor med maximal rabatt för samtliga bindningstider.

Vi presenterar även snitträntor i vår räntetabell från månaden (oktober 2024). Snitträntor är den faktiska räntan som genomsnittet erhållit när de fått ett bolån förmedlat och utbetalt från Lånekolls bolånsamarbeten* under senaste månaden för olika bindningstider.

Listräntan i Lånekolls räntetabell baseras på den lägsta möjliga listränta som Lånekolls samarbetsbanker på bolån erbjuder. Listräntan visar "bankens högsta ränta". Den som skickar in en låneansökan genom Lånekoll och blir erbjuden lån kommer därmed aldrig att få en ränta som är högre än vad den valda banken anger som listränta. Däremot går det oftast att få en lägre ränta än denna nivå. Läs mer om listränta här.

Snittrabatten som Lånekolls räntetabell visar är den faktiska ränterabatten som genomsnittet erhållit när de fått ett bolån förmedlat och utbetalt från Lånekolls bolånsamarbeten* under senaste månaden för respektive bindningstid.

Lånekoll erbjuder bolån via samarbetspartners med bindningstiderna 3 månader, 1 års bindningstid, 2 års bindningstid, 3 års bindningstid, 4 års bindningstid, 5 års bindningstid, 7 års bindningstid och 10 års bindningstid.

* Lånekoll samarbetar med flera bolåneaktörer. I snitträntor används i första hand räntesnittet på alla Lånekolls kunder som fått ett lån utbetalt av Skandiabanken under senaste månaden på de löptider som erbjuds av banken. I andra hand används den lägsta genomsnittsräntan som Lånekolls samarbetsbanker publicerat för månaden på respektive löptid.

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

  Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll)  

Kreditupplysning

  När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.  

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet.

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

  De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret. 

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten

Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.  

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

IInnehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information  

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett. 

Senaste uppdatering villkor: 20240812

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet gäller tills vidare och kan sägas upp av bägge parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se, ringa 0770–221222 eller genom att klicka på avregistreringslänken som finns med i varje e-post och SMS utskick.

Senaste uppdatering villkor: 2023051