Hoppa till huvudinnehåll
Brådskande bolåneärende?

Har du skickat in bolåneansökan och behöver hjälp snabbt så kan du ringa oss för att få ditt ärende prioriterat! Ring oss på 0770 - 221 222

Frågor och svar

Kategori: Bolån

Detta är givetvis beroende av många faktorer, framförallt lånebelopp, ränta och amortering. Genom att använda Lånekolls lånekalkyl för bolån får du en god överblick av din ungefärliga månadskostnad. När du gjort en låneansökan kommer din bolånehandläggare att gå igenom månadskostnaden mer i detalj.  

Det är våra samarbetspartners som gör bedömningen om att bevilja bolån. Vid avslag så kan Lånekoll inte säga varför men vi kan ge dig generella bedömningar och se om vi kan finna en alternativ lösning.

Det är många kunder som känner oro i samband med Corona och undrar över möjlighet till amorteringslättnad. Bolånebankerna kan redan idag hjälpa kunder som drabbats av inkomstbortfall som är relaterat till Coronakrisen. Kontakta din bank för att se över dina möjligheter.

Finansinspektionen har lagt fram ett nytt förslag gällande undantag från amortering för alla bolånetagare. Detta förslag tas beslut om den 14 april och skulle innebära att alla bolånetagare oavsett om de drabbats av inkomstbortfall eller inte har möjlighet att ansöka om amorteringslättnad fram till och med juni 2021. Vill du läsa mer om Amorteringsfrihet tryck här.

Ja. Lånekoll har samarbete med aktörer som tillhandahåller krediter till personer med betalningsanmärkningar. Kontakta oss på 0770-22 12 22 eller www.lanekoll.se/bolan/bolan-med-betalningsanmarkning  

Använd kalkylen hur mycket får jag låna och ansök sedan om lånelöfte. Om du vill prata med en bolånerådgivare kontakta Lånekoll kundtjänst så hjälper vi dig.  

Detta beror helt på din årsinkomst och betalningsförmåga samt din kreditvärdighet. Din bostad är avgörande för bedömningen och du kan max belåna 85 % av bostadens marknadsvärde. Genom att addera en medsökande kan du dock öka dina chanser att få låna. För att veta exakt hur mycket du kan låna och vilken bolåneränta du kan få kontakta oss på 0770-22 12 22 eller gör en ansökan.

Via Lånekoll kan du jämföra bolåneerbjudanden från flera olika banker. När en ansökan om bolån skickats in genomför bankerna en individuell kreditbedömning som ligger till grund för om lånet beviljas eller inte samt vilket lånebelopp som kan beviljas. 

Det är alltså denna kreditbedömning som avgör hur mycket du kan låna. Det är flera faktorer som avgör lånebeloppet, b.la inkomst, kreditvärdighet, nuvarande lån och belåningsgrad. Enda sättet att veta exakt hur mycket just du får låna av banken är att ansöka om lånelöfte.  

Via Lånekoll kan du jämföra bolåneerbjudanden från flera olika banker. När en ansökan om bolån skickats in genomför bankerna en individuell kreditbedömning som ligger till grund för om lånet beviljas eller inte samt vilket lånebelopp som kan beviljas.

Det är alltså denna kreditbedömning som avgör hur mycket du kan låna. Det är flera faktorer som avgör lånebeloppet, b.la inkomst, kreditvärdighet, nuvarande lån och belåningsgrad. Enda sättet att veta exakt hur mycket just du får låna av banken är att ansöka om lånelöfte.

Det är väldigt enkelt att flytta sitt bolån. Lånekolls personliga handläggare hjälper dig att undersöka bättre bolånealternativ. Här kan du kostnadsfritt ansöka om bättre bolånealternativ. 

→ Se även vår guide om hur du gör för att byta bank.

Man kan som mest låna 85% av bostadens värde. Detta medför att kontantinsatsen ska vara minst 15% av köpeskillingen. Men man kan låna till kontantinsatsen om man inte har de pengarna själv att lägga ut. Då får man ta ett blancolån, ett lån utan säkerhet.  

Bankerna har olika krav som måste vara uppfyllda för att hypotekslånet ska beviljas. Det kan exempelvis finnas krav på inkomst eller att personen är maximalt en viss ålder. Ofta är det lättare för pensionärer att få hypotekslån om det är två personer i hushållet som har inkomst och som därmed kan teckna lånet tillsammans.  

I vår bolånekalkylator kan du se ungefär hur bankerna tänker när de ska avgöra hur stort belopp de kan låna ut. Kom ihåg att detta bara är en ungefärlig beräkning baserat på flera olika faktorer. Hur bankerna värderar dessa faktorer kan variera. Enda sättet att få ett exakt svar är att ansöka om lånelöfte.  

I Sverige finns ett amorteringskrav som bankerna följer. Ta gärna kontakt med våra bolånehandläggare alt. använd vår bolånekalkyl för att se din amorteringsnivå.

När det är svårt att komma in på bostadsmarknaden, och att få lån, är det många barn som lånar från sina föräldrar. Det är då viktigt att skriva ett skuldebrev som reglerar vad som gäller för lånet. Det finns inte någon lag som säger att privat utlåning inte får ske (så länge det inte sker i större skala)  

Bankerna får inte neka pensionärer lån enbart på grund av att de är pensionärer. Men det går ändå inte generellt att säga att pensionärer får låna pengar, eller att de inte får låna pengar. Bankerna ser alltid till låntagarens framtida betalningsförmåga. Med lägre inkomst som pensionär blir det helt enkelt svårare att få bolån.  

Med hypotekslån finns alltid en gräns för hur stor belåningsgraden får vara. Gäller det bolån är gränsen på 85%. Det betyder att summan på hypotekslånet får motsvara 85% av bostadens värde.  

Ja, Lånekoll kan hjälpa dig att fylla i ansökan om du vill ha personlig hjälp av våra bolånerådgivare. Kontakta dem på tel: 0770 - 221 222

Du ansöker via vår webbtjänst. Börja med att fylla i din ansökan på www.lanekoll.se/bolan

För att få reda på marknadsvärdet på din bostad så är det enklast att du kontaktar din lokala fastighetsmäklare som gör en värdering.  

Lånekoll samarbetar med flera banker och skapar en upphandling där bankerna konkurrerar om dig som kund. Detta resulterar ofta i bättre villkor för dig som kund.  

Med ett bolån menas att banken har bostaden som säkerhet och kan på grund av det ta en lägre ränta. Privatlån har generellt ingen säkerhet.  

Detta är en specialanpassad lösning som Upplysningscentralen (UC) tillhandahåller för Lånekoll som gör att flera banker kan dela på en och samma kreditupplysning. Detta minimerar belastningen på din kreditvärdighet och gör att du som kund kan få erbjudanden från flera banker. Lånekoll är din låneförmedlare.  

Pantbrev är ett skriftligt bevis på att fastigheten har intecknats. Långivaren tar ett pantbrev för att säkerställa sin säkerhet.  

Detta är ett bevis på vem som äger fastigheten. Du betalar en stämpelskatt för att få lagfart. Vid bostadsrättsköp så behövs ingen lagfart då det är bostadsrättsföreningen som äger den.  

Skillnaden mellan bolån och kontantinsats är att genom ett bolån (förr kallat bottenlån) kan man låna upp till 85% av köpeskillingen. Kontantinsatsen ska man betala med sparade pengar. Har man inte nog med sparade pengar kan man låna även till det – men då till en betydligt högre ränta.  

Ordet hypotek kommer från grekiskans hypotheke och betyder underlag/pant. Hypotekarisk pant och hypotek betyder exakt samma sak. Vanligtvis används bara ordet hypotek. Detta är den pant som används vid ett hypotekslån.  

Vad din månadskostnad blir beror på flera olika saker och är därför svårt att säga exakt. Vilken typ av lån du tar, lånebelopp, hur mycket du amorterar, amorteringsperiod samt räntesatsen är det som påverkar.  

Lånekoll samarbetar med flera banker och genom att söka hypotekslån via oss kan vi presentera flera olika låneavtal. Sedan kan du välja det billigaste hypotekslånet och därmed spara en stor summa varje år. Vilken ränta som bankerna erbjuder beror på flera faktorer. 

Bland annat spelar det roll hur stort belopp som lånas, belåningsgrad samt din egen betalningsförmåga. Det är även vanligt att det går att få lägre ränta genom att ha ett flertal banktjänster hos samma bank.  

Alla som tar ett nytt bolån eller höjer sitt befintliga bolån och som har en skuld överstigande 4,5 ggr bruttoinkomsten per år omfattas efter 1 mars 2018 av det nya amorteringskravet. Nya amorteringskravet innebär att du ska amortera ytterligare 1 % per år. Läs mer på Finansinspektionens hemsida.  

Lånekoll är en fristående låneförmedlare och samarbetar med Sveriges ledande banker och finansiella institut. Genom att ansöka om lån hos Lånekoll så tar vi en kreditupplysning på dig så att flera banker kan dela på en och samma kreditupplysning vilket möjliggör för dig att få anbud från flera banker med minimal belastning på din kreditvärdighet. 

Lånekoll hjälper dig att förhandla med bankerna med vår kostnadsfria webbtjänst. Du väljer sedan själv via 'Mina sidor' vilket lån som passar dig bäst.  

Månadskostnaden för ett topplån beror på vilket belopp du lånar, vilken ränta du får och vilken återbetalningstid du väljer. Lånekoll kan hjälpa dig med lån upp till 600 000 kr för topplån och erbjuder återbetalningstid upp till 18 år. Om du vill komma ner i månadskostnad så erbjuder många av Lånekolls samarbetsbanker amorteringsfria perioder vilket kan vara förmånligt. 

För dig som vill slippa förhandla med bankerna och belastas av flera kreditupplysningar så kan Lånekoll göra jobbet åt dig. Vi konkurrensutsätter ditt kreditengagemang så att du ges möjlighet att sänka dina lånekostnader. Bankerna konkurrerar om dig så att du kan få bästa möjliga villkor för din kreditsituation. Dessutom så sparar du tid med vår tjänst. 

Sammanfattningsvis så är Lånekoll en låneförmedlare med bred kunskap om kreditmarknaden som står på kundens sida för att kunna ge dig marknadens bästa villkor.  

Amortering innebär att du betalar av på ditt lån. Detta innebär att din skuld minskar, vilket innebär att amortering är ett sparande i sin bostad. Övertid när man amorterar på sitt bolån minskar räntekostnaderna för ditt lån i samband med lånebeloppet blir mindre.  

Olika banker har olika grundläggande krav på låntagaren. Många (men inte alla) accepterar exempelvis inte betalningsanmärkningar. Utöver det kan det finnas krav på inkomst på en viss nivå, fast anställning, gräns på andra skulder samt åldersgräns. Vem som får låna pengar hos de olika bankerna är alltså mycket olika. I Sverige får däremot aldrig lån tecknas av personer under 18 år.  

Lånekoll samarbetar med följande bolånebanker: SBAB, Marginalen Bank, Bluestep Bank, Nordax Bank, Skandiabanken, Hypoteket.

Lånekoll samarbetar med följande banker och kreditinstitut på privatlån: Santander, Marginalen Bank, Collector, Wasa Kredit, Ikano Bank, Lån & Spar Bank, Nordax Bank, Coop MedMera Bank, Credento, re:member, Lunar, SevenDay Bank, Resurs Bank, Konsumentkredit, Avida Finans, Morrow Bank, Brocc, Svea Bank, Nordnet, Moank, MoneyGo, Credway, Nstart, GoodCash, Bank Norwegian, Risicum, Banky.

För kreditkort har Lånekoll samarbeten med Supreme Card/Resurs Bank och förmedlar även kreditkort via tredjepartsleverantör.  

Det finns många olika banker att välja bland för bolån. De flesta banker sätter räntevillkor efter hur mycket du som kund kan placera i sparkapital (aktier, fonder, sparkonto). Däremot om man som kund väljer att gå via en låneförmedlare så konkurrensutsätts bankerna i en budgivning och det blir lättare att jämföra vilken bank man skall välja. Med en låneförmedlare så blir kunden kravställare.  

Lånekolls allmänna villkor finner du under länken villkor.  

Kontantinsatsen är den summa pengar du lägger ur egen ficka när du köper en bostad. Sedan 2010 infördes en lag på att du måste betala minst 15% av hela köpeskillingen. Det rekommenderas att man sparar ihop pengar till den själv. Har man inte möjlighet kan man låna pengar till kontantinsatsen. Dock är det ofta högre ränta på den typen av lån.  

En bolåneförmedlare är en mellanhand som arbetar på kundens sida mellan banken och kunden. Bolåneförmedlaren inhämtar anbud med priser och räntevillkor från flera banker för att sedan låta kunden ta ställning till dessa. Kunden väljer sedan det erbjudande som passar bäst.  

Belåningsgrad är hur stor del av bostaden som är belånad. Vid köp av en bostad för du maximalt låna 85% av bostadens värde. Ex. Vid köp av en bostad som kostar en miljon får du alltså maximalt låna 850 000 kr bolån.  

Som konsument kan du omförhandla lån på olika sätt. Om du gör det själv behöver du ställa din befintliga bank mot flera andra banker. För att få ett räntevillkor från en bank behöver banken ta en kreditupplysning. Detta innebär att konsumenter som förhandlar själv påverkas negativt av att fråga flera banker då varje bank tar en ny kreditupplysning.

Ett smartare sätt är att använda en låneförmedlare vid omförhandling av lån. Låneförmedlare kan med endast en kreditupplysning omförhandla lån mellan flera olika banker och ta del av flera bud. Exempel. Låneförmedlare frågar flera banker, endast en kreditupplysning görs.

Exempel. Privatperson förhandlar själv med 3 banker, 3 kreditupplysningar görs. Låneförmedlaren hjälper till med bytet om du får ett bättre ränteanbud. Att använda en Låneförmedlare är ett smidigt, smart och enkelt sätt att spara pengar och sänka din ränta.  

Ett bolån är ett slags hypotekslån. Detta då ett pantbrev skrivs och banken har bostaden som säkerhet trots att du som låntagare har kvar bostaden. Däremot är inte alltid ett hypotekslån ett bolån. Det finns exempelvis företagshypotek och skeppshypotek. I dessa fall är det företagets lösa egendom alternativt ett fartyg som är som pant för lånet.  

Din ansökan är inte bindande. Först när du skrivit på skuldebrevet så är din ansökan bindande. Dock har du ångerrätt i 14 dagar enligt gällande lag.  

  Ja  

Väljer du att jämföra privatlån kan du låna pengar direkt och få dem på kontot inom några dagar – utan säkerhet. Ska du däremot låna till bil med avbetalningskontrakt eller bostad används bilen/bostaden som säkerhet för lånet.  

Ja, det finns banker som inte anser att låntagaren måste ha fast jobb. Däremot krävs alltid att man kan påvisa inkomst och att inkomsten förväntas vara på en specifik nivå under längre tid. Generellt är det däremot betydligt svårare att få bolån om man inte har fast jobb (tillsvidareanställning).  

Ett av krav från våra samarbetspartners är att du som kund har en stadigvarande inkomst. Som student så är det sällsynt. Men om du kan påvisa en inkomst så gör bankerna en individuell bedömning. En medsökande förenklar oftast processen om du är student.  

Det registreras endast en kreditupplysning hos Upplysningscentralen (UC) på dig i samband med en ansökan. Då det är flera banker som kan lägga anbud på din ansökan kan du få flera omfrågandekopior från de banker som har tittat på din kreditupplysning. Då det görs individuella bedömningar från varje enskild bank kan banker i vissa fall ta in ytterligare information och uppgifter för att kunna göra en bättre bedömning.  

Om du flyttar ditt bolån till en annan bank och inte gör utökningar av bolånet så omfattas du inte av de nya amorteringsreglerna.  

Lånekoll kan hjälpa dig med ett lånelöfte via vår webbtjänst.  

Bolån brukar man med fördel dela upp i flera lån med olika villkor på räntan för att man har dem generellt sett längre tid och man vill gardera sig mot ränteändringar under tiden man har dem. Det är ovanligt att man har flera olika bolån hos flera olika Banker.  

Ja, Lånekoll kan hjälpa till med bolånekalkyl och räkna på bolån för att ge dig det bästa bolånet.

Man kan säga att räntan är priset för att låna pengar. Bankerna gör alltid individuella bedömningar på vilken ränta de kan låna ut till. Beroende på risk och marknadsläge kan räntan komma att ändras om du har valt rörlig ränta. 

Enligt Konsumentkreditlagen måste det framgå på skuldebrevet att banken har rätt att ändra räntan, samt under vilka förutsättningar detta får ske. Generella ränteändringar meddelas via annonser, utskick eller kontoutdrag. För fast ränta så ändras inte räntan under bindningstiden.

Vid kontraktsskrivning för den nya bostaden betalar du först handpenning som är 10% av hela kostnaden. Denna summa dras sedan av när du ska betala in kontantinsatsen som oftast ska betalas i samband med dagen man får tillträde. Då har du betalat 15% och banken går in med 85%.  

Räntan betalas på förfallodagen, oftast i slutet av varje månad.  

Så länge du kan påvisa att du har en stadigvarande inkomst så har du möjlighet att få ett lån beviljat. Bankerna gör alltid en individuell bedömning av din betalningsförmåga.  

Då bolånet maximalt får vara 85% av inköpspriset behöver resterande 15% betalas som kontantinsats. De flesta betalar denna summan kontant eller via försäljning av tidigare bostad.  I annat fall kan man låna till kontantinsats via privatlån. Banken väger in privatlån i totala låneutrymmet.  

Nej, enligt lag får bolånet som mest innehålla 85% av bostadens värde. Däremot kan man ansöka om att samla sina blancolån.  

En personlig bankman arbetar för en bank. En låneförmedlare står på kundens sida och arbetar med tiotals personliga bankmän som får tävla i en budgivning. Precis som att jämföra pris på nätet för att hitta den billigaste tv apparaten, likaså fungerar en låneförmedlare att hitta det billigaste lånet.

Detta är en bedömning som är upp till dig att avgöra. Med fast ränta så vet du på förhand vad du kommer betala för ditt lån. Med rörlig ränta så ändras månadskostnaden med ränteläget och du tar därmed en ränterisk. Däremot så har det varit fördelaktigt de senaste åren med en rörlig ränta. Du kan också välja att kombinera de två ränteformerna. Du får gärna ringa oss på Tel: 0770 - 221 222 för att få vägledning.

Du kan tacka nej till erbjudanden från Lånekoll och du betalar ingenting för att använda vår webbtjänst. Inga anbud är bindande.

Detta är ett jämförelsemått för att jämföra olika låneprodukter och kreditkort. När man talar om effektiv ränta menar man den totala kreditkostnaden som anges som den årliga räntan på ett lånebelopp. I den effektiva räntan tar man hänsyn till samtliga kostnader, men också när utbetalningarna sker.

I kostnaderna kan det till exempel ingå uppläggningsavgift och faktureringsavgift. Enkelt förklarat så kan man säga att den effektiva räntan är den verkliga kostnaden för lånet.

Amortering betyder avbetalning på ett lån.

Topplånet är den del som inte täcks av bostadslånet och därmed är utan säkerhet. Därför är det viktigt att jämföra så man hittar det billigaste.

Skatteavdrag, närmare bestämt ränteavdraget är en subvention från staten att 30 % av din räntekostnad är avdragsgill i din deklaration. Detta betyder att du i verkligheten betalar 70 % av räntekostnaden efter skatt.

Månadskostnaden för lånet till kontantinsatsen beror på vilket belopp du lånar, vilken ränta du har och vilken återbetalningstid du väljer. Lånekoll lånar ut upp till 600 000 kr för privatlån och erbjuder återbetalningstid upp till 20 år. Många av Lånekolls samarbetsbanker erbjuder amorteringsfria perioder vilket kan vara förmånligt om du vill komma ner i månadskostnad. 

Hur mycket ränta du betalar varierar beroende på vilken typ av lån du har. Hur banker beräknar ränta på lån varierar något. För att hitta ett lån med låg ränta är det viktigt att jämföra bankerna, räkna på olika lån och jämföra alternativen. Det är den jämförelsen som lätt kan genomföras hos Lånekoll.

Ett topplån har oftast ingen säkerhet i bostaden, till skillnad från ett bottenlån. Efter 2010 får bankerna inte låna ut mer än 85 % av bostadens värde som bottenlån. Många banker erbjuder mellan 75-85 % belåning på bottenlånet och den delen av bostaden som inte täcks av bottenlånet kallas topplån.

Om banken erbjuder exempelvis 75 % bottenlån skulle 10 % kunna vara ett topplån med bostaden som säkerhet. Om man lånar till beloppet som inte kan utrymmas i bottenlånet, dvs. över 85 % belåningsgrad kan man säga att man lånar till kontantinsatsen. Lånekoll hjälper dig att låna till både topplån och kontantinsats 

Nyckeln för att få så bra villkor som möjligt när man jämför lån är att vända sig till en låneförmedling. Att använda sig av en låneförmedling gör det enkelt och snabbt att beräkna lån och jämföra olika låneerbjudanden. Hos oss på Lånekoll får du hjälp att jämföra bolån, billån, privatlån och blancolån. Att ansöka om en lånejämförelse hos Lånekoll är helt gratis.

Lånekoll samarbetar med ett fåtal banker och låneinstitut som erbjuder lån trots betalningsanmärkning. För att ansöka om lån om du har en betalningsanmärkning måste du uppfylla följande krav: Du är mellan 20 och 60 år. Du är fast anställd och har en inkomst över 15 000 kr i månaden. Du får inte fått några nya betalningsanmärkningar det senaste halvåret.

Detta beror helt på din årsinkomst och betalningsförmåga samt din kreditvärdighet.
Inom privatlån är intervallet 10 000 kr upp till 600 000 kr. Genom att addera en medsökande kan du öka dina chanser att få låna mer. 

På bolån kan du belåna max. 85 % av bostaden värde. Vilket lånebelopp som du kan låna beror på en rad olika faktorer som ex. inkomst, belåningsgrad, kreditvärdighet och nuvarande skulder/lån. Genom att addera en medsökande kan du öka dina chanser att få låna mer då KALP (Kvar att leva på kalkylen) oftast förbättras. För att se hur mycket du kan låna kan du använda vår bolånekalkylator.   

Att hitta den lägsta räntan kan vara svårt på egen hand. För att nå dit krävs att du är en duktig förhandlare mot banken och att du lär dig bankspråket. Däremot så finns en annan väg. Om man som konsument går via en låneförmedlare så konkurrensutsätts flera banker och därmed tävlar de om dig som kund. Genom budgivningen så kan du välja den bank som lagt den lägsta räntan och då vet du att du funnit din lägsta ränta på marknaden efter dina förutsättningar.

Detta är omfrågandekopior som Upplysningscentralen (UC) skickar ut enligt lag till dig som kund för att du skall se alla parter som fått ta del av din kreditupplysning. Med Lånekolls låneförmedlarlösning registreras endast en kreditupplysning.  

För att Lånekoll skall kunna låta bankerna konkurrera om dig så behöver vi göra en kreditupplysning hos Upplysningscentralen (UC). Tack vare att Lånekoll har en specialanpassad låneförmedlarlösning via UC så registreras endast en fråga på dig i ditt namn oavsett hur många banker som frågar om ditt kreditengagemang. Detta medför minimal belastning för din kreditvärdighet.

I och med att det finns många olika banker i Sverige för både privatlån och bolån så kan det vara svårt att välja vilken som är bäst. Om man som kund går via en låneförmedlare så får man in anbud från flera banker och kan därefter ta ställning till vilken som erbjuder bäst villkor.

I de fall man saknar 15% i kontantinsats så kan man låna till hela eller delar av dessa genom ett privatlån. Detta sker genom en individuell prövning när du ansöker om bolån. Kontakta kundtjänst redan idag för personlig hjälp.

Ett hypotekslån kan alltid lösas i förtid. Har du däremot bunden ränta har banken rätt att ta ut en ränteskillnadsersättning. Hur stor denna avgift blir beror delvis på kvarvarande lånesumma, räntenivå och hur lång tid det var på bindningstiden. Vill du lösa hypotekslån med bunden ränta bör du först kontakta din bank för att höra hur stor avgift som i sådant fall skulle uppstå.

I samband med Coronaviruset är det många arbetstagare som påverkas med varsel och permittering. Detta innebär ofta ett inkomstbortfall vilket gör att ekonomin påfrestas. Många banker har redan nu möjlighet att ge dig amorteringsfritt om du drabbats av inkomstbortfall. Vi rekommenderar samtliga bolånetagare att kontakta sin bank för att se över möjligheten till amorteringsfritt under en period vid inkomstbortfall.

Amorteringsfritt innebär att du enbart betalar ränta på lånet under perioden och slipper amortera. Finansinspektionen har kommit med ett förslag till regeringen om att ge samtliga bolånetagare möjlighet till amorteringsfrihet under upp till 12 månader. Detta förslag tar regeringen beslut om den 14 april. Vill du läsa mer om Amorteringsfrihet tryck här

Räntorna på bolån baseras på bankernas upplåningskostnad för bolån. När ränteläget förändras på marknaden och upplåningskostnaderna blir dyrare justerar bankerna vanligtvis utlåningsräntorna. Det är ännu för tidigt att säga hur Coronakrisen kommer att påverka bolåneräntorna. Under en lågkonjunktur är normalt sett räntorna låga.

Om krisen skulle förvärras kan riskpremierna öka vilket innebär att kan påverka räntorna uppåt. Riksbanken brukar dock ofta i sådana lägen justera reporäntan vilket är åtgärder som sänker räntan. Om du idag har rörlig ränta och är osäker för ränteläget och dina kostnader för ditt bolån får du gärna kontakta oss för att diskutera bunden ränta vs. rörlig ränta.

I detta tidiga skede är det ganska svårt att bedöma prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Priserna på bostadsmarknaden påverkas generellt av efterfrågan och utbudet. Efterfrågan av bostäder styrs generellt av ränteläget och hushållets inkomster. När fler blir arbetslösa påverkar detta hushållets inkomster vilket oftast leder till lägre bostadspriser.

Om räntorna förblir låga motverkar detta ett prisfall vilket innebär att ränteläget blir som en krockkudde för stigande arbetslöshet. I de flesta kriser som skett ser vi ofta att många hushåll avvaktar med att köpa bostäder vilket innebär att efterfrågan minskar. Dvs. hushåll som i en högkonjunktur väljer att flytta kanske avvaktar med köpet i en lågkonjunktur pga. osäkerhet eller ekonomiska förändringar.

Dock styrs prisläget även av utbudet och om många till följd av läget avvaktar med att lägga ut sin bostad till försäljning kan det minskade utbudet leda till högre priser. Därför är det ännu för tidigt att spå utvecklingen av bostadspriserna även om indikationerna och analyserna visar en viss nedgång. Är du på gång att köpa en ny bostad och behöver bolån kontakta våra bolåneexperter på Tel: 0770 - 221 222 eller maila oss på kundservice@lanekoll.se

Lånekoll tar enbart en kreditupplysning oavsett hur många banker som ger dig ett låneerbjudande. I och med att det endast är en fråga som registreras hos UC som flera banker kan dela på så är det en minimal belastning på din kreditvärdighet.

Även om inte Coronaviruset påverkar din ekonomi rekommenderar vi att man löpande ser över sin boendeekonomi. Över lång tid är det oftast mer fördelaktigt med rörlig ränta men om man vill veta exakta summan som ska betalas varje månad är bunden ränta att föredra. Det är viktigt att tänka på hur länge man tänkt bo i sin bostad innan man väljer rörlig eller bunden ränta.

Om man väljer bunden ränta och flyttar innan löptiden gått ut tar bankerna ut en avgift som kallas ränteskillnadsersättning. Detta innebär att kostnaden kan bli högre än vad man tänkt sig när man har bundna lån. För att ta ett beslut om rörlig ränta eller bunden ränta behöver man få en överblick över hela hushållets ekonomi. Om man har ett väldigt stort överskott varje månad och det finns ett utrymme för rörlighet rekommenderas vanligtvis rörlig ränta.

För de konsumenter som har ett mindre utrymme i sin ekonomi och där svängningar påverkar och där man vill veta sin kostnad rekommenderar vi vanligtvis bunden ränta. Det går givetvis att kombinera både rörligt och bunden ränta för att balansera och anpassa vad som passar bäst för din ekonomi. Du får gärna kontakta våra bolåneexperter på Tel: 0770 - 221 222 alt. maila oss på kundservice@lanekoll.se så hoppas vi kunna besvara dina frågor.

Ett topplån som är inom 85 % av bostadens värde kan vara med bostaden som säkerhet. Om topplånet har bostaden som säkerhet är det inget blancolån. Oftast är dock ett topplån ett privatlån, dvs. ett lån utan säkerhet, vilket i vissa fall medför aningen högre ränta än ett traditionellt bolån.

Genom Lånekoll så kan man få både bolån och privatlån. Om man väljer privatlån så är det vanligast att man får ett annuitetslån, genom att samla dina lån och krediter kan du få en lägre ränta än vad du hade tidigare.

Din privatekonomi avgör hur stort bolån banken kan tänkas bevilja, men också om du har en medlåntagare som du delar kostnaderna med. Använd vår bolånekalkylator för att beräkna hur stor månadskostnaden blir utifrån husets värde.

Vanliga villkor från banken är att du inte har skulder på mer än 6 gånger din årliga bruttoinkomst. Dessutom behöver din privatekonomi vara så pass god att det finns utrymme för räntehöjningar.

Om det finns flera medlåntagare på bolånet övertas lånet av den överlevande. Alternativt kräver banken dödsboet på hela beloppet.

Ifall lånet står utfärdat på två personer och en ska bo kvar i huset får denne ansöka om att ta över bolånet. Detta är endast möjligt det finns tillräckligt med utrymme i personens privatekonomi att betala lånekostnaderna själv. 

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

  Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll)  

Kreditupplysning

  När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.  

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet.

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

  De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret. 

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten

Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.  

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

IInnehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information  

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett. 

Senaste uppdatering villkor: 20240812

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet gäller tills vidare och kan sägas upp av bägge parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se, ringa 0770–221222 eller genom att klicka på avregistreringslänken som finns med i varje e-post och SMS utskick.

Senaste uppdatering villkor: 2023051