Hoppa till huvudinnehåll
Brådskande bolåneärende?

Har du skickat in bolåneansökan och behöver hjälp snabbt så kan du ringa oss för att få ditt ärende prioriterat! Ring oss på 0770 - 221 222

Frågor och svar

Kategori: Privatlån

Försäkringen fortlöper automatiskt varje månad, med samma försäkringsbelopp, tills du säger upp den. Du kan behålla Lånekoll Trygghetsförsäkring tills månaden innan du fyller 65 år. 

Kostnaden för Lånekoll trygghetsförsäkring är 6,7 % av det försäkrade månadsbeloppet. Är din initiala månadskostnad för kreditavtalet 1 000 kr/mån så kostar försäkringen 67 kr/mån. Är ni två låntagare som båda har valt att teckna Lånekolls trygghetsförsäkring så betalar ni var sin månadspremie.

För att teckna Lånekoll trygghetsförsäkring ska du:

  • Ha fyllt 18 år men inte 60 år
  • Vara tillsvidareanställd sedan minst sex månader (minst 20 timmar/vecka) eller vara egen företagare ansluten till erkänd A-kassa
  • Vara fullt arbetsför
  • Vara folkbokförd och boende i Sverige samt inskriven i svensk försäkringskassa
  • Inte vara medveten om varsel, uppsägning eller kommande arbetslöshet.         

Du kan enkelt teckna Lånekoll trygghetsförsäkring i samband med att du ansöker om ditt lån. När du använder vår tjänst så kommer du erbjudas valmöjligheten att välja Trygghetsförsäkring. Om du har frågor är du välkommen att kontakta en av våra handläggare på Tel: 0770–221 222.

Om du drabbas av hel arbetsoförmåga p.g.a. sjukdom eller olycksfall, eller om du blir ofrivilligt arbetslös utbetalas ett månadsbelopp som motsvarar den ursprungliga månadskostnad du har för det låneavtal som du ingått via Lånekoll, dock max. 10 000 kr/månad. Månadsbeloppet betalas ut upp till 12 månader, så länge du är fortsatt arbetsoförmögen eller ofrivilligt arbetslös.

Vid dödsfall utbetalas ett engångsbelopp. Beloppet ska motsvara hela kapitalskulden vid kreditavtalets ingående, dock max. 500 000 kr. Exakt vilka försäkringsbelopp som gäller framgår av det försäkringsbesked du får när du tecknar försäkringen.

  Ja, om man har flera privatlån så kan man lösa alla dem för att ta ut ett större lån som täcker alla de små privatlånen.  

Med ett bolån menas att banken har bostaden som säkerhet och kan på grund av det ta en lägre ränta. Privatlån har generellt ingen säkerhet.  

Detta är en specialanpassad lösning som Upplysningscentralen (UC) tillhandahåller för Lånekoll som gör att flera banker kan dela på en och samma kreditupplysning. Detta minimerar belastningen på din kreditvärdighet och gör att du som kund kan få erbjudanden från flera banker. Lånekoll är din låneförmedlare.  

Vad din månadskostnad blir beror på flera olika saker och är därför svårt att säga exakt. Vilken typ av lån du tar, lånebelopp, hur mycket du amorterar, amorteringsperiod samt räntesatsen är det som påverkar.  

Lånekoll är en fristående låneförmedlare och samarbetar med Sveriges ledande banker och finansiella institut. Genom att ansöka om lån hos Lånekoll så tar vi en kreditupplysning på dig så att flera banker kan dela på en och samma kreditupplysning vilket möjliggör för dig att få anbud från flera banker med minimal belastning på din kreditvärdighet. 

Lånekoll hjälper dig att förhandla med bankerna med vår kostnadsfria webbtjänst. Du väljer sedan själv via 'Mina sidor' vilket lån som passar dig bäst.  

Månadskostnaden för ett topplån beror på vilket belopp du lånar, vilken ränta du får och vilken återbetalningstid du väljer. Lånekoll kan hjälpa dig med lån upp till 600 000 kr för topplån och erbjuder återbetalningstid upp till 18 år. Om du vill komma ner i månadskostnad så erbjuder många av Lånekolls samarbetsbanker amorteringsfria perioder vilket kan vara förmånligt. 

För dig som vill slippa förhandla med bankerna och belastas av flera kreditupplysningar så kan Lånekoll göra jobbet åt dig. Vi konkurrensutsätter ditt kreditengagemang så att du ges möjlighet att sänka dina lånekostnader. Bankerna konkurrerar om dig så att du kan få bästa möjliga villkor för din kreditsituation. Dessutom så sparar du tid med vår tjänst. 

Sammanfattningsvis så är Lånekoll en låneförmedlare med bred kunskap om kreditmarknaden som står på kundens sida för att kunna ge dig marknadens bästa villkor.  

Lånekoll samarbetar med följande bolånebanker: SBAB, Marginalen Bank, Bluestep Bank, Nordax Bank, Skandiabanken, Hypoteket.

Lånekoll samarbetar med följande banker och kreditinstitut på privatlån: Santander, Marginalen Bank, Collector, Wasa Kredit, Ikano Bank, Lån & Spar Bank, Nordax Bank, Coop MedMera Bank, Credento, re:member, Lunar, SevenDay Bank, Resurs Bank, Konsumentkredit, Avida Finans, Morrow Bank, Brocc, Svea Bank, Nordnet, Moank, MoneyGo, Credway, Nstart, GoodCash, Bank Norwegian, Risicum, Banky.

För kreditkort har Lånekoll samarbeten med Supreme Card/Resurs Bank och förmedlar även kreditkort via tredjepartsleverantör.  

Lånekolls allmänna villkor finner du under länken villkor.  

Som konsument kan du omförhandla lån på olika sätt. Om du gör det själv behöver du ställa din befintliga bank mot flera andra banker. För att få ett räntevillkor från en bank behöver banken ta en kreditupplysning. Detta innebär att konsumenter som förhandlar själv påverkas negativt av att fråga flera banker då varje bank tar en ny kreditupplysning.

Ett smartare sätt är att använda en låneförmedlare vid omförhandling av lån. Låneförmedlare kan med endast en kreditupplysning omförhandla lån mellan flera olika banker och ta del av flera bud. Exempel. Låneförmedlare frågar flera banker, endast en kreditupplysning görs.

Exempel. Privatperson förhandlar själv med 3 banker, 3 kreditupplysningar görs. Låneförmedlaren hjälper till med bytet om du får ett bättre ränteanbud. Att använda en Låneförmedlare är ett smidigt, smart och enkelt sätt att spara pengar och sänka din ränta.  

Väljer du att jämföra privatlån kan du låna pengar direkt och få dem på kontot inom några dagar – utan säkerhet. Ska du däremot låna till bil med avbetalningskontrakt eller bostad används bilen/bostaden som säkerhet för lånet.  

Ett av krav från våra samarbetspartners är att du som kund har en stadigvarande inkomst. Som student så är det sällsynt. Men om du kan påvisa en inkomst så gör bankerna en individuell bedömning. En medsökande förenklar oftast processen om du är student.  

Det registreras endast en kreditupplysning hos Upplysningscentralen (UC) på dig i samband med en ansökan. Då det är flera banker som kan lägga anbud på din ansökan kan du få flera omfrågandekopior från de banker som har tittat på din kreditupplysning. Då det görs individuella bedömningar från varje enskild bank kan banker i vissa fall ta in ytterligare information och uppgifter för att kunna göra en bättre bedömning.  

Räntan betalas på förfallodagen, oftast i slutet av varje månad.  

Så länge du kan påvisa att du har en stadigvarande inkomst så har du möjlighet att få ett lån beviljat. Bankerna gör alltid en individuell bedömning av din betalningsförmåga.  

Då bolånet maximalt får vara 85% av inköpspriset behöver resterande 15% betalas som kontantinsats. De flesta betalar denna summan kontant eller via försäljning av tidigare bostad.  I annat fall kan man låna till kontantinsats via privatlån. Banken väger in privatlån i totala låneutrymmet.  

Ditt lån betalas ut 1-5 dagar efter att banken har mottagit ditt signerade skuldebrev. Kontakta kundtjänst för att veta mer om utbetalning från banken du valt.

En personlig bankman arbetar för en bank. En låneförmedlare står på kundens sida och arbetar med tiotals personliga bankmän som får tävla i en budgivning. Precis som att jämföra pris på nätet för att hitta den billigaste tv apparaten, likaså fungerar en låneförmedlare att hitta det billigaste lånet.

Du kan tacka nej till erbjudanden från Lånekoll och du betalar ingenting för att använda vår webbtjänst. Inga anbud är bindande.

Vår tjänst är helt kostnadsfri för dig som kund och du betalar inga extra kostnader för att använda vår tjänst. Lånekoll får ersättning från våra samarbetspartners vid utbetalt och förmedlat lån. I och med att bankerna inte behöver anskaffa kunden själva via reklam eller marknadsföring så kan de ge en del av sin kundanskaffningskostnad till Lånekoll.

Räntan är priset för att låna pengar. Bankerna gör individuella bedömningar på vilken ränta de kan låna ut till. Beroende på risk och marknadsläge kan räntan komma att ändras om du har valt rörlig ränta.

Enligt Konsumentkreditlagen måste det framgå på skuldebrevet att banken har rätt att ändra räntan, samt under vilka förutsättningar detta får ske. Generella ränteändringar meddelas via annonser, utskick eller kontoutdrag.

Ja, man kan samla alla typer av krediter som kreditkort och blancolån.

Ja, du kan ansöka om blancolån fastän du är arbetslös eller har betalningsanmärkningar eftersom Lånekoll samarbetar med aktörer som tillhandahåller krediter till dessa.  

Detta är ett jämförelsemått för att jämföra olika låneprodukter och kreditkort. När man talar om effektiv ränta menar man den totala kreditkostnaden som anges som den årliga räntan på ett lånebelopp. I den effektiva räntan tar man hänsyn till samtliga kostnader, men också när utbetalningarna sker.

I kostnaderna kan det till exempel ingå uppläggningsavgift och faktureringsavgift. Enkelt förklarat så kan man säga att den effektiva räntan är den verkliga kostnaden för lånet.

Amortering betyder avbetalning på ett lån.

Topplånet är den del som inte täcks av bostadslånet och därmed är utan säkerhet. Därför är det viktigt att jämföra så man hittar det billigaste.

Skatteavdrag, närmare bestämt ränteavdraget är en subvention från staten att 30 % av din räntekostnad är avdragsgill i din deklaration. Detta betyder att du i verkligheten betalar 70 % av räntekostnaden efter skatt.

Månadskostnaden för lånet till kontantinsatsen beror på vilket belopp du lånar, vilken ränta du har och vilken återbetalningstid du väljer. Lånekoll lånar ut upp till 600 000 kr för privatlån och erbjuder återbetalningstid upp till 20 år. Många av Lånekolls samarbetsbanker erbjuder amorteringsfria perioder vilket kan vara förmånligt om du vill komma ner i månadskostnad. 

Ja, ange din månadsinkomst före skatt, ansök via: www.lanekoll.se/privatlan

Hur mycket ränta du betalar varierar beroende på vilken typ av lån du har. Hur banker beräknar ränta på lån varierar något. För att hitta ett lån med låg ränta är det viktigt att jämföra bankerna, räkna på olika lån och jämföra alternativen. Det är den jämförelsen som lätt kan genomföras hos Lånekoll.

Ett topplån har oftast ingen säkerhet i bostaden, till skillnad från ett bottenlån. Efter 2010 får bankerna inte låna ut mer än 85 % av bostadens värde som bottenlån. Många banker erbjuder mellan 75-85 % belåning på bottenlånet och den delen av bostaden som inte täcks av bottenlånet kallas topplån.

Om banken erbjuder exempelvis 75 % bottenlån skulle 10 % kunna vara ett topplån med bostaden som säkerhet. Om man lånar till beloppet som inte kan utrymmas i bottenlånet, dvs. över 85 % belåningsgrad kan man säga att man lånar till kontantinsatsen. Lånekoll hjälper dig att låna till både topplån och kontantinsats 

Nyckeln för att få så bra villkor som möjligt när man jämför lån är att vända sig till en låneförmedling. Att använda sig av en låneförmedling gör det enkelt och snabbt att beräkna lån och jämföra olika låneerbjudanden. Hos oss på Lånekoll får du hjälp att jämföra bolån, billån, privatlån och blancolån. Att ansöka om en lånejämförelse hos Lånekoll är helt gratis.

Blancolån/privatlån kan du som konsument lösa när du vill under löptiden. Det kostar inget att lösa lånet i förtid eller betala in (amortera) extra under löptiden. Kontakta en handläggare hos oss eller banken/låneinstitutet i fråga så hjälper de dig med mer detaljer.

Det är våra samarbetspartners som gör bedömningen om att bevilja privatlån och krediter. Vid avslag så kan Lånekoll inte säga varför men vi kan ge dig generella bedömningar och se om vi kan finna en alternativ lösning.

Lånekoll samarbetar med ett fåtal banker och låneinstitut som erbjuder lån trots betalningsanmärkning. För att ansöka om lån om du har en betalningsanmärkning måste du uppfylla följande krav: Du är mellan 20 och 60 år. Du är fast anställd och har en inkomst över 15 000 kr i månaden. Du får inte fått några nya betalningsanmärkningar det senaste halvåret.

Du får svar från majoriteten av Lånekolls samarbetspartners inom 24 timmar. Vissa av våra samarbetspartners svarar dig inom några minuter på mina sidor.

Ja. Om du ska köpa en begagnad bil av en privatperson kan du ta ett billån utan säkerhet. För att låna till bil genom att ta ett billån med bilen som säkerhet kräver de flesta långivare att du köper bilen hos en auktoriserad återförsäljare.

De flesta långivare kräver att du som låntagare köper bilen hos en auktoriserad återförsäljare för att få ta billån med säkerhet. För ett billån utan säkerhet är det i regel inte samma krav på detta.

Det finns ingen gräns på hur många lån du kan samla hos Lånekoll. Lånekoll söker på det lånebeloppet som du ansöker om, maximalt 600 000 kr. Lånekoll har hjälpt kunder som har haft över 10 olika lån och krediter. Ansök online om att samla lån eller kontakta en av våra lånehandläggare så hjälper vi dig.

Du kan även använda vår privatlånekalkyl så får du en god överblick av din ungefärliga månadskostnad. Det är svårt att avgöra din exakta månadskostnad på förhand då den är beroende av räntan du blir beviljad. Däremot efter att du ansökt så kommer du får se vilken ränta, ändra återbetalningstid och belopp för att se din specifika månadskostnad.

Vid billån utan säkerhet är det upp till dig vad pengarna går till. Vid billån med bilen som säkerhet är lånet kopplat till din bil.

Du ansöker via på www.lanekoll.se/privatlan

Lånekoll samarbetar med flera banker och kreditinstitut vart vi skapar en upphandling där bankerna och kreditinstituten konkurrerar om dig som kund. Detta resulterar ofta i bättre villkor för dig som kund.

För privatlån är amorteringstiden 1 år till 20  år.

Det beror på vilken bank du har valt. Normalt 1-5 bankdagar efter signerat skuldebrev. Om du signerar ett fysiskt skuldebrev per post kommer banken normalt att utbetala lånet efter 2- 5 dagar efter inkommet skuldebrev. Andra banker skickar ett elektroniskt skuldebrev till din e-post där du klickar på en länk (URL) för att sedan underteckna med digitalt med exempelvis BankID.

Pengarna överförs då till ditt konto eller så skickas en utbetalningsavi som du kan ta med till din bank för att få pengarna utbetalt. Lånekoll kan inte påverka utbetalningen hos banken. Kontakta gärna en handläggare så kan de hjälpa dig att titta närmare på ditt ärende.

Det är många som inte har hela beloppet själva som krävs för kontantinsats. För att få ihop pengar till kontantinsatsen kan du antingen låna eller spara ihop pengarna. Om du ska spara ihop pengarna utan risk är det viktigt att se över räntan på sparkontot samt att banken har insättningsgaranti.

Om du vill att pengarna ska växa snabbare och är villig att ta lite risk kan billiga fonder såsom indexfonder vara ett bra alternativ. Se till att få råd innan du placerar i fonder då pengarna kan både öka och minska i värde.

Om du väljer att låna till kontantinsatsen är det bra att använda en låneförmedlare (som t.ex. Lånekoll) som jämför och hjälper dig att hitta en bank som erbjuder lägst ränta. Kontakta oss så hjälper vi dig att komma fram till dina alternativ.

På Lånekoll kan du ansöka om lån från 10 000 kr upp till 600 000 kr. Vi på Lånekoll hjälper dig att hitta lägsta räntan. Vi gör endast affärer med långivare av högsta kvalitet med kontrollerade villkor.

Detta innebär att du som kund får förslag från flera banker och kreditgivare och kan välja det bästa villkoret. Bankerna som Lånekoll samarbetar med gör en individuell bedömning av din ansökan, kreditvärdighet och återbetalningsförmåga och utifrån det får du svar med villkor och lånebelopp från de banker som beviljar dig ett lånebelopp. 

Då bedömningen är individuell hos varje bank finns det ett stort värde av att fråga ett flertal banker. En riktlinje är att inte ansöka om lån som överstiger din årsinkomst.  

Detta beror helt på din årsinkomst och betalningsförmåga samt din kreditvärdighet.
Inom privatlån är intervallet 10 000 kr upp till 600 000 kr. Genom att addera en medsökande kan du öka dina chanser att få låna mer. 

På bolån kan du belåna max. 85 % av bostaden värde. Vilket lånebelopp som du kan låna beror på en rad olika faktorer som ex. inkomst, belåningsgrad, kreditvärdighet och nuvarande skulder/lån. Genom att addera en medsökande kan du öka dina chanser att få låna mer då KALP (Kvar att leva på kalkylen) oftast förbättras. För att se hur mycket du kan låna kan du använda vår bolånekalkylator.   

Det är svårt att säga exakt hur mycket du kan spara. Ett bra sätt för att se din nya månadskostnad är att fylla i totalt lånebelopp samt önskad återbetalningstid i Lånekolls räknesnurra och då får du en uppskattning på din framtida månadskostnad. Du kan även justera räntan.

Om du jämför detta med nuvarande månadskostnad ser du hur mycket du kan spara. Du är även välkommen att ringa oss på Tel: 0770 - 221 222

Du kan ansöka om lån hos oss. Själva låneansökan tar inte mer än några minuter att fylla i och skulle du ha frågor kan du kontakta vår kundtjänst via telefon, mail eller chat. När du fyllt i din låneansökan skickas den digitalt till oss. Inom 24 timmar har du förslagen och kan jämföra dem mot varandra.

Genom att logga in på Mina Sidor kan du se samtliga låneförslag och även teckna det lån som passar din ekonomiska situation bäst. Ditt lån betalas ut 3–5 dagar efter att banken har tagit emot ditt signerade skuldebrev.

Intervallet inom blancolån är från 10 000 kronor upp till 600 000 kronor. Hur mycket just du kan låna beror på din årsinkomst, kreditvärdighet och återbetalningsförmåga. Ett alternativ för att öka chanserna att få ta ett blancolån är att ha en medsökande. För exakta svar hur mycket just du får låna är det bäst att göra en kostnadsfri ansökan.

Ja du kan ändra lånebeloppet om du gör det inom 5 dagar från att du tilldelats anbudet. Kontakta Lånekoll kundtjänst via Tel 0770-221222 alt. Maila kundservice@lanekoll.se 

Ett privatlån amorteras enligt vald återbetalningsplan. Du kan välja återbetalningstid från 1 till 20 år vilket påverkar din månadskostnad.

Lånekoll har samarbete med aktörer som tillhandahåller krediter till personer med betalningsanmärkningar. Kontakta oss på 0770-22 12 22 eller www.lanekoll.se/privatlan

Våra grundkrav för att ta lån: Du är minst 18 år.Du är folkbokförd och skriven i Sverige sedan minst 1 år. Du har inte haft några skulder till Kronofogden de senaste 6 månaderna. Du har en årsinkomst på minst 120 000 kronor.

För att bli beviljad ett privatlån hos Lånekoll skall du vara minst 18 år gammal och ha en inkomst om minst 110 000 kr per år eller 10 000 kr i månaden. Du behöver även vara folkbokförd i Sverige.

Kreditupplysningar tas för både din och för långivarens skull. I kreditupplysningen finns information om din inkomst, dina aktiva krediter och eventuella betalningsanmärkningar. Samt om du har ett skuldsaldo hos Kronofogden. Genom kreditupplysningen bedöms din förmåga att betala tillbaka ditt blancolån, samt vilken nivå din ränta och amortering hamnar på. Detta är bra även för dig som privatperson för att ge vägledning i din privatekonomi.

Du ska jämföra för att kunna få det bästa blancolån för just dig. Skillnaden kan vara stor på vilka räntor, belopp och amorteringstider du kan få. Vi på Lånekoll hjälper dig att jämföra blancolån från upp till 30 olika banker för att ge dig det bästa låneerbjudandet på blancolån. 

Att ansöka om ett lån via Lånekoll är helt gratis oavsett om det är ett nytt lån eller ett lån för att samla tidigare lån. Hur mycket ränta du betalar varierar beroende på vilken typ av lån du har. Hur bankerna räknar ut räntan på ditt lån kan variera något. Det är därför det är så viktigt att jämföra bankerna, räkna på olika lån och jämföra dina alternativ. Det är den jämförelsen som vi på Lånekoll kan hjälpa dig med din ansökan om lån och låna pengar direkt genom att fylla i en låneansökan.

När man säger 'samla lån' menar man att man löser flera mindre lån eller krediter med hjälp av ett större lån. På så sätt blir oftast kostnaden mindre.

Det finns egentligen inge övre gräns som man kan låna för kontantinsats. Lånekoll hjälper idag till med lån till kontantinsatsen upp till 600 000 kr. Lånekoll arbetar med bolån och privatlån så kontakta oss så hjälper vi dig till bäst finansiering för ditt boende.

När du ska ta ett lån är det upp till dig vad pengarna används till. Du kan exempelvis ta ett blancolån till kontantinsats.

Av de banker som Lånekoll samarbetar med kan den nominella räntan ligga mellan 5,20% och 33,83%. Det är din återbetalningsförmåga och kreditvärdighet som avgör vilken ränta på blancolånet som erbjuds. Du kan jämföra olika lån via Lånekoll för att få låg ränta på blancolånet.

Att hitta den lägsta räntan kan vara svårt på egen hand. För att nå dit krävs att du är en duktig förhandlare mot banken och att du lär dig bankspråket. Däremot så finns en annan väg. Om man som konsument går via en låneförmedlare så konkurrensutsätts flera banker och därmed tävlar de om dig som kund. Genom budgivningen så kan du välja den bank som lagt den lägsta räntan och då vet du att du funnit din lägsta ränta på marknaden efter dina förutsättningar.

Det viktigaste när man samlar lån är att uppskatta eller beräkna vilket totalt belopp man vill samla. Om du inte vet exakta beloppet kan du alltid kontakta Lånekoll så hjälper vi dig. Det finns många fördelar att använda en låneförmedlare som Lånekoll när du ska samla lån då det endast görs en kreditupplysning trots du får förslag från flera banker.

För att du ska få ta blancolån ska du vara minst 18 år samt folkbokförd och skriven i Sverige sedan minst 12 månader. Andra krav är att du inte ska ha haft någon skuld hos Kronofogden under de senaste 6 månaderna samt att du har minst en bruttoårsinkomst på 120 000 kronor.

När man har flera olika krediter så medför det ofta olika tilläggskostnader som aviavgifter för varje lån. När du samlar dina lån och krediter kan även du få en lägre ränta då du har större engagemang hos din bank. 

Detta är omfrågandekopior som Upplysningscentralen (UC) skickar ut enligt lag till dig som kund för att du skall se alla parter som fått ta del av din kreditupplysning. Med Lånekolls låneförmedlarlösning registreras endast en kreditupplysning.  

Det finns ingen generell anledning till att en ansökan inte godkänns. Kontakta kundtjänst om du önskar information om ditt ärende.

För att Lånekoll skall kunna låta bankerna konkurrera om dig så behöver vi göra en kreditupplysning hos Upplysningscentralen (UC). Tack vare att Lånekoll har en specialanpassad låneförmedlarlösning via UC så registreras endast en fråga på dig i ditt namn oavsett hur många banker som frågar om ditt kreditengagemang. Detta medför minimal belastning för din kreditvärdighet.

Att jämföra och ansöka om blancolån via Lånekoll är alltid gratis. Du är heller aldrig bunden till att teckna något av de lån som jämförs. Hur mycket lånet sedan kommer att kosta beror på lånebelopp, amorteringstid samt vilken ränta du blir erbjuden. Eftersom bankerna sätter räntan individuellt utifrån din ekonomiska situation kan du inte veta vad lånet skulle kosta innan en jämförelse genomförts.

Du är minst 18 år. Du är folkbokförd och skriven i Sverige sedan minst 1 år. Du är skuldfri från kronofogden de närmaste 6 månaderna. Du innehar en årsinkomst på minst 120 000 kr.

För att ta billån med bilen som säkerhet (avbetalningskontrakt) krävs det att låntagaren kan betala 20 procent av bilens värde kontant direkt vid köpet. Gällande amortering brukar långivaren vilja att den ska motsvara bilens värdeminskning, eftersom varken långivaren eller låntagaren vill hamna i en situation där bilens värde är mindre än det totala lånet.

De flesta långivare erbjuder endast avbetalningskontrakt om köpet sker hos en auktoriserad återförsäljare. Långivaren vill vara säker på skick och värde eftersom bilen tas som säkerhet för lånet.

Om du vill låna pengar till en bil som du ska köpa av en privatperson så erbjuds billån utan säkerhet. Värdet och åldern på bilen kan också vara faktorer som avgör om du får ta ett avbetalningskontrakt hos vissa långivare. De kan också ha som krav att bilen ska vara helförsäkrad under tiden som du lånar pengar.

Att lösa ett lån betyder att man betalar tillbaka ett lån i förtid, innan löptiden har gått ut. Att lösa ett lån innebär helt enkelt att man återbetalar det kvarvarande lånet i förväg för att slippa betala mer ränta eller att man återbetalar det kvarvarande lånet med hjälp av ett annat lån med lägre ränta.

I och med att det finns många olika banker i Sverige för både privatlån och bolån så kan det vara svårt att välja vilken som är bäst. Om man som kund går via en låneförmedlare så får man in anbud från flera banker och kan därefter ta ställning till vilken som erbjuder bäst villkor.

Väljer du att blancolåna (teckna lån utan säkerhet) är det din betalningsförmåga och kreditvärdighet som avgör vilken ränta på blancolån som erbjuds. Bankerna ser på den information du lämnat i låneansökan och sammanställer den mot den information som finns på kreditupplysningen. Detta avgör sedan vilken räntenivå de erbjuder. Därmed avgör bland annat om du har andra lån eller krediter, om du har betalningsanmärkning samt nivån på din inkomst.

Det kan därför finnas en fördel att se över sin kreditvärdighet och, om möjligt, påverka den för at få blancolån med låg ränta. Via Lånekolls samarbetspartners går det att få en nominell ränta på mellan 5,20 % och 33,83 %. Välkommen att jämföra banker och hitta bästa blancolån utifrån flera olika lånealternativ.

Räntan som du blir erbjuden är inte Lånekoll som sätter utan sätts individuellt av de banker och låneinstitut som Lånekoll samarbetar med. Varje bank som frågas sätter så låg ränta som de är villiga att erbjuda baserat på deras individuella bedömning av din ansökan.

Alla banker och låneinstitut gör individuella bedömningar av din kreditvärdighet och räknar på olika sätt ut hur de sätter sina räntor för olika kunder. I bankernas beräkningar och räntan som du erhåller utgår ifrån den kreditupplysning som görs av banken och deras interna riskbedömning av kreditrisk och din återbetalningsförmåga. Du måste göra en ansökan för att få reda på vilken ränta du blir erbjuden av de olika bankerna.

Amorteringsperioden varierar från 1–20 år beroende på vilken typ av lån du väljer.

Annuitet innebär att banken, eller långivaren, gör en uträkning för ditt lån – ett annuitetsbelopp som innebär att du betalar samma summa vid varje betalningstillfälle. Räntekostnaden är högre i början men sjunker i takt med att amorteringsbeloppet ökar. Fördelen med annuitetslån i jämförelse med rak amortering är att du alltid vet exakt vilket belopp du betalar in per inbetalningstillfälle.

I början av din avbetalning går den största delen av dina betalningar till själva räntan för att sedan, i takt med att lånet blir lägre, istället lägga större del på själva lånebeloppet. Så länge räntan ligger på samma nivå kommer dina inbetalningar att vara på samma belopp.

Med A-kassa så anser många av våra långivare att du inte har en stadigvarande inkomst och det kan därför vara svårare att få ett lån. Däremot gör bankerna en individuell bedömning av din betalningsförmåga. Ansök på: www.lanekolll.se/privatlan

 Vi kan alltid sänka beloppet och i många fall höja det. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Din ansökan är inte bindande. Först när du skrivit på skuldebrevet så är din ansökan bindande. Du har ångerrätt i 14 dagar enligt gällande lag. Du kan när som helst lösa lånet utan extra kostnad. 

Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Tel: 0770 - 221 222 

Vanligast för billån är rörlig ränta vilket innebär att räntekostnaderna kan gå upp och ner. Med fast ränta vet du om hur stor månadskostnaden för billånet kommer att vara. Här gäller det att göra en bedömning av det framtida ränteläget och din egen syn på trygghet och risk.

Ett billån som tas utan säkerhet ger mer flexibilitet – du kan ta billånet utan kontantinsats vilket innebär att du kan låna till hela kostnaden för bilen. Du har även längre återbetalningstid. Ett billån med säkerhet (avbetalningskontrakt) har kortare återbetalningstid och kräver 20 procent i kontantinsats. Eftersom bilen tas som säkerhet kan du få lägre ränta och därmed ett billigare billån.

De flesta av våra samarbetsbanker erbjuder digitala skuldebrev. När du valt lån får du direkt sms och mail med länk för signering av skuldebrevet som du kan signera med Bank-ID. Om du inväntar ett fysiskt skuldebrev per post får du vanligtvis hem ditt skuldebrev inom två arbetsdagar från att lånet har valts. Om tiden har passerat och du fortfarande inte fått ditt skuldebrev, kontakta kundtjänst. Om banken du valt stödjer e-signering bör du redan efter några timmar få ett mail eller sms med länk till signering.  

Det tar 3–5 dagar efter att banken har tagit emot ditt signerade skuldebrev.

Både att jämföra och ansöka om ett blancolån är alltid gratis hos Lånekoll. Du är heller aldrig bunden till att teckna något av de lån som jämförs.

Lånekoll tar enbart en kreditupplysning oavsett hur många banker som ger dig ett låneerbjudande. I och med att det endast är en fråga som registreras hos UC som flera banker kan dela på så är det en minimal belastning på din kreditvärdighet.

Det finns för- och nackdelar med båda amorteringsmodellerna som kan vara bra att känna till när man ska räkna på månadskostnaden för billånet. Med rak amortering är lånekostnaden högre till en början och minskar sedan successivt. Du amorterar samma summa varje månad, medan räntekostnaden går ned för varje månad. Räntekostnaden blir totalt sett lägre om du behåller billånet hela lånetiden.

Med annuitetslån är amorteringskostnaderna lägre till en början, men du betalar samma lånekostnad varje månad. Räntekostnaderna kan totalt sett vara högre om du behåller billånet hela lånetiden. Detta är bra att ha koll på när man letar efter det billigaste billånet.

Om du valt ett lån från en bank som stödjer e-signering så får du automatiskt ett mail eller sms med instruktioner för e-signering. Oftast kan du signera skuldebrevet med BankID. Om du behöver hjälp att signera digitalt kan du kontakta kundtjänst.

Blancolån betyder att det inte finns någon säkerhet för lånet. Motsatsen är hypotekslån vilket alltså betyder att lånet har säkerhet, vanligtvis en bostad.

Om du tar ett blancolån för att finansiera bilköpet tas lånet utan en utställd säkerhet, långivaren får helt enkelt räkna med att du av din goda vilja betalar tillbaka lånet under de villkor ni gemensamt kommit fram till. Ett billån, som är en av de äldsta saklånen, innebär att långivaren har bilen som säkerhet, och därmed kan erbjuda förmånliga villkor och lägre räntor, eftersom risken för att återbetalning uteblir minskar.

Kravet för att få ta ett billån är dock att låntagaren kan betala 20 procent av bilens värde kontant direkt vid köpet. När det kommer till amortering brukar långivaren vilja att den ska motsvara bilens värdeminskning, eftersom ingen – varken låntagaren eller långivaren – vill hamna i en situation där bilens värde är mindre än det totala lånet.

Restskuld eller restvärde innebär att ett billån läggs upp så att du som låntagare inte amorterar hela lånet under amorteringstiden, utan har kvar en skuld vid lånetidens slut som motsvarar vad bilen förväntats vara värd i detta läge. Skulden ska betalas tillbaka och har värdet beräknats någorlunda rätt så skulle det vara möjligt för dig som låntagare att sälja bilen och på så sätt bli av med skulden.

Det är lån utan ränta. Var dock noga med att titta på den effektiva räntan som inkluderar uppläggningsavgifter, aviseringskostnader med mera. Den effektiva räntan kommunicerar den verkliga kostnaden för lånet. Många bolag skyltar med räntefria lån men tar ut andra avgifter vilket gör att den effektiva räntan blir hög (dvs. kostnaden för lånet är hög)

Ett topplån som är inom 85 % av bostadens värde kan vara med bostaden som säkerhet. Om topplånet har bostaden som säkerhet är det inget blancolån. Oftast är dock ett topplån ett privatlån, dvs. ett lån utan säkerhet, vilket i vissa fall medför aningen högre ränta än ett traditionellt bolån.

Genom Lånekoll så kan man få både bolån och privatlån. Om man väljer privatlån så är det vanligast att man får ett annuitetslån, genom att samla dina lån och krediter kan du få en lägre ränta än vad du hade tidigare.

Ja, då ett vanligt krav vid MC-lån är att motorcykeln utgör säkerheten för lånet.

Nej, om du tar ett privatlån för att finansiera köpet krävs ingen säkerhet. Om du däremot tar ett MC-lån fungerar själva motorcykeln som säkerhet.

Du tar hjälp av en låneförmedlare för att kunna jämföra lån och lånevillkor. På så sätt kan du välja ett MC-lån med lägsta möjliga ränta.

Om barnet går i skolan efter 18 års ålder, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid skolgången pågår, dock längst till dess barnet fyller 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

Föräldrars försörjningsansvar gäller oavsett om de bor tillsammans med barnet eller inte. Även föräldrar som inte är vårdnadshavare för barnet är underhållsskyldiga.

Föräldrarna ska svara för underhåll till barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Hänsyn ska tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner. I kostnaderna för barnets underhåll ska föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Det kan innebära att en förälder ska bidra till barnets behov i större utsträckning än den andra.

Eftersom barns behov och kostnader varierar finns det inget exakt svar på hur stort underhållet ska vara och vad det ska täcka.

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

  Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll)  

Kreditupplysning

  När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.  

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet.

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

  De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret. 

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten

Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.  

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

IInnehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information  

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett. 

Senaste uppdatering villkor: 20240812

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet gäller tills vidare och kan sägas upp av bägge parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se, ringa 0770–221222 eller genom att klicka på avregistreringslänken som finns med i varje e-post och SMS utskick.

Senaste uppdatering villkor: 2023051