Hoppa till huvudinnehåll
Brådskande bolåneärende?

Har du skickat in bolåneansökan och behöver hjälp snabbt så kan du ringa oss för att få ditt ärende prioriterat! Ring oss på 0770 - 221 222

Vad är Amorteringsunderlag?


Amorteringsunderlag är det dokument som visar vilka amorteringsvillkor som gäller för ditt bolån, bland annat hur mycket du amorterar samt vilka amorteringskrav som gäller. När du ska flytta ditt bolån till en ny bank krävs att du som konsument bifogar ditt amorteringsunderlag. Från och med 1 september 2024 är det nya regler för hur bankerna ska tillhandahålla amorteringunderlaget och nu måste bankerna lämna ut amorteringsunderlag snabbt och digitalt. Du erhåller amorteringsunderlaget på din mobilbank, ofta genom att skicka ett meddelande till banken. Var beredd på att banken kan kontakta dig via telefon även om amorteringsunderlaget ska skickas digitalt till dig. Finansinpektionen målsättning är att bankerna ska tillhandahålla amorteringsunderlaget inom 24 timmar. 

Amorteringsunderlag

Information som kan finnas på Amorteringsunderlaget är

  • Amorteringsgrundande värde för objektet som är belånat
  • Datum när det amorteringsgrundande värdet beslutades
  • Amorteringsgrundande skuld
  • Aktuell skuld på lån som inte omfattas av amorteringskrav
  • Aktuell skuld på lån som omfattas av amorteringskrav
  • Aktuell skuld på lån som omfattas av skärpt amorteringskrav
  • Total amortering på objektet
  • Total amortering på objektet som omfattas av amorteringskrav

Tecknades lånet efter den 1 juni 2016 behöver banken dessutom ange vilken värdering som ligger till grund för amorteringen. När och hur amorteringsunderlaget används går att läsa i vår blogg här.  


Här kan du läsa hur du beställer Amorteringsunderlaget hos alla banker!

Swedbank Amorteringsunderlag

Hos Swedbank kan du beställa amorteringsunderlaget digitalt i Internetbanken under Lån – Översikt – Boende 

Beställ amorteringsunderlag hos Swedbank

Om du inte får ditt amorteringsunderlag via Internetbanken kan du kontakta Swedbank kundservice på 0771-221122 på vardagar mellan kl.08.00-18.00. 

Nordea Amorteringsunderlag

För att beställa ett amorteringsunderlag hos Nordea behöver du logga in på deras nätbank eller i deras app. Under rubriken Tjänster trycker du vidare till Digitala Tjänster och sedan trycker du på Beställ Amorteringsunderlag och fyller i formuläret. 

Beställ amorteringsunderlag Nordea

Nordea ska skicka ditt amorteringsunderlag inom 24 timmar i appen eller nätbanken. 

Om du inte får ditt amorteringsunderlag digitalt kan du kontakta Kundservice tel: 0771-224488 om du ska beställa amorteringsunderlaget.

SBAB Amorteringsunderlag

Hos SBAB loggar du in på internatbanken och beställer och laddar ner amorteringsunderlaget digitalt.

Beställ Amorteringsunderlag SBAB

SEB Amorteringsunderlag

Om du vill beställa ett amorteringsunderlag från SEB gör du det enklast via internetbanken genom att skicka ett meddelande. Logga in på internetbanken och klicka på ditt namn längst uppe till höger på sidan. Välj Meddelande och Utskick i listan och tryck sedan på meddelande fliken. I meddelande fliken trycker du på Skriv ett nytt meddelande och väljer rubriken Lån där du finner Amorteringsunderlag Bolån. Skriv ett meddelande. Ex. Jag önskar ett amorteringsunderlag digitalt (skriv din adress som det gäller)

Beställ amorteringsunderlag SEB

Handelsbanken Amorteringsunderlag

Hos Handelbanken beställer du enklast amorteringsunderlaget genom att kontakta ditt lokala bankkontor. Det är kontoret som tar fram underlaget och skickar det till dig. Du finner kontaktuppgifter i appen under Mer - Kontakta oss.

Det går även via Internetbanken att skicka ett mail till kontorets brevlåda. I appen har dock Handelsbanken ingen meddelandefunktion.

Danske Bank Amorteringsunderlag

Hos Danske Bank beställer du amorteringsunderlaget i Hembanken eller i Mobilbanken genom att skicka ett säkert meddelande. När du loggat in trycker du på Kontakt & Hjälp och sedan Nytt Meddelande. I appen trycker du bara på meddelande. I kategori väljer du bolån. I texten kan du skriva: Amorteringsunderlag, jag önskar ett amorteringsunderlag digitalt (skriv din adress som det gäller). 

Beställ amorteringsunderlag hos Danske Bank

Skandiabanken Amorteringsunderlag

Hos Skandiabanken beställer du amorteringsunderlaget genom att logga in i Internetbanken och skrivet ett meddelande i Chatten. 

Beställ Amorteringsunderlag Skandiabanken

Landshypotek Amorteringsunderlag

Hos Landshypotek beställer du amorteringsunderlag genom att logga in i Internetbanken och skriva ett säkert meddelande.

Beställ Amorteringsunderlag Landshypotek

Hypoteket Amorteringsunderlag

Hos Hypoteket beställs amorteringsunderlaget snabbats genom att maila till banken på: kontakt@hypoteket.com

I mailet kan du skriva: Rubrik Amorteringsunderlag, jag önskar ett Amorteringsunderlag digitalt (skriv din adress som det gäller).   

Du kan även kontakta Hypoteket på tel: 010-150 70 00

Stabelo Amorteringsunderlag

Som bolånekund hos Stabelo kan du beställa amorteringsunderlaget på Mina Sidor och under fliken Mina Ärende. 

Beställ amorteringsunderlag hos Stabelo 

Borgo Amorteringsunderlag

Borgo hänvisar till respektive förmedlare för att få ut sitt amorteringsunderlag. Förmedlare som arbetar med Borgo är Söderberg & Partners Bolån, Ica Banken, Ikano Bank, Ålandsbanken och Sparbanken Syd.

ICA Banken Amorteringsunderlag

När du ska flytta ditt bolån från ICA Banken beställer du amorteringsunderlaget genom att logga in på ICA Banken. När du loggat in väljer du bolånet som du vill hämta amorteringsunderlag för och sedan följer instruktionerna och laddar ner dokumentet.

Beställ amorteringsunderlag hos ICA Banken

Ålandsbanken Amorteringsunderlag

För att beställa ett amorteringsunderlag hos Ålandsbanken behöver du kontaka kundservice på tel: 0771 415 415 mellan kl.08.30 och 18.00.

Sparbanken Skåne Amorteringsunderlag

Hos Sparbanken Skåne beställer du ditt amorteringsunderlag i Internetbanken under Lån - Översikt - Boende.

Beställ amorteringsunderlag Sparbanken Skåne

Bluestep Amorteringsunderlag

Beställ amorteringsunderlag hos Bluestep Bank genom att kontakta kundservice på tel: 0770-33 01 00

Bankerna ska skicka amorteringsunderlaget digitalt så kräv det. 

Nordax Bank Amorteringsunderlag

Amorteringsunderlag hos Nordax Bank beställs enkelt genom att logga in på Mina Sidor och tryck på meddelande/kuvert längst upp på sidan. Välj sedan skriv meddelande, välj produkt bolån och ämne Amorteringsunderlag. I meddelandet kan du skriva: Jag önskar ett amorteringsunderlag digitalt (skriv din adress som det gäller).

Beställ amorteringsunderlag hos Nordax Bank

Marginalen Bank Amorteringsunderlag

Amorteringsunderlag hos Marginalen Bank beställs enklast genom att kontakta kundservice på tel: 0771-717 710

Svea Ekonomi Amorteringsunderlag

Amorteringsunderlag hos Svea Ekonomi beställs genom att kontakta Kundservice Bolån på tel: 08-470 35 80



Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

  Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll)  

Kreditupplysning

  När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.  

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet.

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

  De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret. 

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten

Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.  

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

IInnehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information  

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett. 

Senaste uppdatering villkor: 20240812

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet i kundklubben gäller tills vidare och kan sägas upp av båda parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta oss via e-post på extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0771–221222. För att avsluta medlemskapet gällande marknadsföring via e-post kan du antingen kontakta oss på samma sätt eller använda avregistreringslänken som finns i varje utskick via e-post eller SMS.

Senaste uppdatering villkor: 20250310